ORDRE de 15 de juliol de 1987, de desplegament de les normes d'autorització administrativa de serveis i establiments de serveis socials i de funcionament del Registre d'Entitats, Serveis i Establiments Socials, fixades al Decret 27/1987, de 29 de gener.


El Decret 27/1987, de 29 de gener, d'ordenació dels
serveis socials de Catalunya (DOGC núm. 801), en els seus
capítols 2 i 3, fixa les normes de l'autorització
administrativa que requereixen els serveis i establiments
socials per a la realització de determinades activitats,
alhora que crea i estructura el Registre d'Entitats,
Serveis i Establiments Socials.

Atesa la necessitat de desplegar aquesta normativa, a
fi que esdevingui en instrument efectiu de control,
planificació i gestió dels Serveis Socials, i fent ús de
les competències que em corresponen d'acord amb la
disposició final 1 del Decret d'Ordenació dels Serveis
Socials de Catalunya,

Ordeno:

Article 1
Objecte i àmbit
1.1 És objecte d'aquesta Ordre regular el procediment de
l'autorització administrativa que requereixen els serveis i
establiments de serveis socials inclosos dins la tipologia
del seu Annex 1, punt 2, per tal de ser oberts al públic,
per modificar-ne l'estructura funcional o la capacitat
assistencial en més d'un 10% de l'enregistrada, per
trasllat d'ubicació, per canvi de titularitat i pel
cessament temporal o definitiu del funcionament.
Per altra banda, regula el funcionament del Registre
d'Entitats, Serveis i Establiments Socials, i en els seus
Annexos 1 i 2 estableix les condicions mínimes que han de
reunir els esmentats serveis i establiments per ser
autoritzats.
1.2 L'autorització d'activitats de suport que impliquin
recaptació de fons es farà d'acord amb el procediment
establert a l'article 9 del Decret 27/1987, de 29 de gener,
d'ordenació dels serveis socials de Catalunya.

Article 2
Autorització administrativa. Fases d'autorització
2.1 L'autorització administrativa per a l'obertura, la
modificació o el tancament de serveis i establiments de
serveis socials comprèn les fases següents:
a) Llicència municipal.
b) Inscripció en el Registre d'Entitats, Serveis i
Establiments de la Direcció General de Serveis Socials.
2.2 L'autorització d'obertura, modificació o tancament
d'un establiment es farà de forma conjunta amb la dels
serveis que s'hi prestin. La prestació d'un nou servei
social requerirà autorització administrativa específica.

Article 3
Procediment d'autorització. Fase de llicència.
3.1 El procediment per obtenir la llicència municipal
s'iniciarà a instància de l'entitat titular del servei o
establiment interessat, mitjançant sol·licitud en imprès
normalitzat, que serà presentada davant l'Ajuntament
competent, el qual resoldrà sobre l'atorgament o la
denegació de la llicència basant-se en el que disposin les
Ordenances Municipals, així com les condicions materials i
funcionals establertes en els annexos d'aquesta Ordre, que
tenen el caràcter de norma mínima supletòria.
Així mateix, comprovarà que es compleixi el que disposa
altra normativa que hi resulti d'aplicació, especialment el
Reial Decret 2817/1983, de 13 d'octubre, sobre
reglamentació tècnico-sanitària de menjadors col·lectius, i
el Reial Decret 2505/1983, de 4 d'agost, de manipuladors
d'aliments.
3.2 Juntament amb la sol·licitud, degudament
formalitzada, caldrà presentar davant l'Ajuntament les
dades i la documentació autenticada següent:
a) Documents acreditatius de la personalitat del
sol·licitant i, si s'escau, estatuts de l'entitat.
b) Memòria justificativa en la qual es farà constar,
almenys, el motiu per a la creació, modificació o tancament
del servei o establiment, i nombre i tipus, si s'escau, de
places afectades.
3.2.1 En el supòsit que la sol·licitud sigui d'obertura o
de modificació per augment de capacitat assistencial, a més
dels assenyalats a l'apartat anterior s'hauran d'adjuntar
els següents documents:
a) Certificació lliurada per un arquitecte, enginyer,
aparellador o algun altre tècnic competent en la matèria,
acreditativa que l'establiment reuneix les condicions
materials reglamentàries.
b) Programa general d'activitats a portar a terme, amb
indicació dels objectius i reglament de règim interior.
c) Estudi econòmico-financer de viabilitat de les
activitats a realitzar.
d) Plantilla prevista amb indicació del tipus de relació,
la jornada, categoria i titulació.
3.2.2 En el supòsit que la sol·licitud sigui
d'autorització de tancament o de modificació per disminució
de capacitat assistencial de serveis i establiments, a més
dels documents pertinents d'acord amb el que disposen els
apartats anteriors, caldrà presentar el pla operatiu
previst per l'article 6.4 del Decret 27/1987, de 29 de
gener.
3.2.3 En els supòsits de sol·licitud d'autorització de
tancament de serveis i establiments d'entitats d'iniciativa
social o d'entitats públiques, a més de la documentació
pertinent d'acord amb el que es disposa als apartats
anteriors, caldrà presentar proposta de liquidació dels
seus béns i drets, la qual s'haurà d'ajustar al que disposa
l'article 25.1 del Decret 27/1987, de 29 de gener.
3.3 En els supòsits de sol·licitud d'autorització de
tancament, modificació per disminució de la capacitat
assistencial o canvi de titularitat de serveis i
establiments que tinguin pactat concert o hagin rebut
finançament de qualsevol Administració pública en els
termes fixats per l'article 7.3 del Decret 27/1987, de 29
de gener, prèviament a l'atorgament de la llicència,
l'Ajuntament corresponent demanarà informe a la Direcció
General de Serveis Socials.
Aquest informe serà vinculant si és denegatori o imposa
condicions a l'entitat sol·licitant. En aquest darrer cas,
en la llicència municipal s'hauran de fer constar les
esmentades condicions.
3.4.1 En cas d'atorgament de llicència municipal,
l'Ajuntament donarà trasllat de la resolució i de la
documentació presentada per l'entitat, a la Direcció
General de Serveis Socials. Igualment, l'Ajuntament ho
notificarà a l'entitat interessada, la qual, en el termini
de 10 dies hàbils comptats a partir de la recepció de la
notificació, haurà d'acreditar davant la Direcció General
de Serveis Socials l'ingrés de l'import de la taxa que
correspongui per aplicació de les tarifes previstes en la
Llei 6/1986, de 8 de maig, de desplegament i modificació de
les taxes de la Generalitat.
3.4.2 A efectes informatius, l'Ajuntament donarà trasllat
de les resolucions denegatòries de llicència municipal a la
Direcció General de Serveis Socials.
3.4.3 La llicència municipal produirà efectes
d'autorització administrativa una vegada es practiqui la
corresponent inscripció registral.

Article 4
Fase d'inscripció
4.1 Rebut l'expedient, la Direcció General de Serveis
Socials, mitjançant el Servei d'Ordenació, Avaluació i
Inspecció, procedirà a la seva ordenació i instrucció, tot
comprovant el compliment de les condicions funcionals i
materials que es requereixin d'acord amb els Annexos 1 i 2
de la present Ordre, i tota altra normativa aplicable,
per a la qual cosa podrà ordenar les inspeccions que cregui
necessàries, així com demanar informació a l'Institut
Català d'Assistència i Serveis Socials i a la inspecció de
l'Ens local que l'hagi autoritzat.
4.2 Quan es tracti de registrar Centres Urbans de
Reinserció de Toxicòmans serà preceptiu un informe previ de
l'òrgan tècnic del Programa de drogodependència del
Departament de Sanitat i Seguretat Social.
4.3 La Direcció General de Serveis Socials podrà
suspendre el procediment i requerir a l'Ajuntament que hagi
atorgat la llicència o a l'entitat interessada la reparació
de les deficiències que s'hagin observat.
4.4 La proposta de resolució, correspondrà efectuar-la al
Cap de Servei d'Ordenació, Avaluació i Inspecció. Cas que
sigui d'autorització d'obertura, o quan s'escaigui si és de
modificació, haurà de contenir pronunciament sobre els
extrems complementaris a la resolució que s'esmenten a
l'apartat següent.
4.5 La resolució que acordi o denegi la inscripció en el
Registre d'Entitats, Serveis i Establiments Socials
correspondrà al Director General de Serveis Socials.
Si s'escau, la resolució esmentada haurà de contenir:
Classificació del servei o establiment dins la tipologia
de l'Annex 1 de la present Ordre.
Qualificació que correspongui a l'entitat interessada,
d'acord amb el que es preveu a l'article 22 del Decret
27/1987, de 29 de gener.
Les dades que s'hagin de fer constar en la inscripció
registral d'acord amb el que preveuen els apartats 1 i 2 de
l'article 13 d'aquesta Ordre.
La resolució del Director General de Serveis Socials serà
notificada al sol·licitant i comunicada al corresponent
Ajuntament. Aquesta resolució serà recurrible en alçada
davant el Conseller de Sanitat i Seguretat Social.

Article 5
Àmbit del Registre d'Entitats, Serveis i Establiments
Socials
En el Registre es practicaran totes les inscripcions
que mitjançant resolució acordi el Director General de
Serveis Socials en relació amb les autoritzacions a què fa
referència l'article 1.1, així com les relatives a entitats
de serveis socials i a homologacions d'inscripcions
practicades en altres registres públics.

Article 6
Adscripció
El Registre d'Entitats, Serveis i Establiments Socials
s'adscriu al Servei d'Ordenació, Avaluació i Inspecció de
la Direcció General de Serveis Socials. Les tasques
d'ordenació i instrucció dels expedients d'autorització,
així com les d'inscripció material, lliurament de
certificacions de les dades registrals, custòdia de
documents, manteniment de l'Arxiu i, en general, totes
aquelles relatives a la gestió administrativa del registre,
seran dutes a terme pel Negociat de Registre de l'esmentat
Servei.

Article 7
Estructura material del Registre

7.1 El Registre consta de Llibre Diari de sol·licituds,
Llibres de Registre i Arxiu de Documentació.
7.2 En el Llibre Diari, hi constaran, numerades i per
ordre cronològic, les entrades de sol·licituds
d'autorització o d'inscripció.
7.3 Els Llibres de Registre són dos, un per les entitats
de serveis socials i l'altre pels serveis i establiments
que en depenen. A cada inscripció d'una entitat, hi
constaran, mitjançant assentaments successius, els seus
serveis i establiments, i a cada inscripció de servei o
establiment, l'entitat que en sigui titular.
7.4 La custòdia i el manteniment dels expedients es durà
a terme mitjançant l'Arxiu de Documentació.

Article 8
Llibre d'Entitats
La inscripció de les entitats de serveis socials es
practicarà, d'acord amb el que es determini a la resolució
del Director General de Serveis Socials, en alguna de les
seccions següents:
Secció d'Entitats Públiques.
Secció d'Entitats d'Iniciativa Social.
Secció d'Entitats d'Iniciativa Mercantil.

Article 9
Llibre de Serveis i Establiments
El Llibre de Serveis i Establiments es divideix en
quatre seccions, amb les denominacions següents:
Secció de Serveis Socials d'Atenció Primària.
Secció de Serveis Socials d'Acolliment Diürn.
Secció de Serveis Socials d'Acolliment Residencial.
Secció de Serveis Socials de Suport.
Cada secció estarà subdividida en les subseccions que
consten en els apartats següents.
9.1 La Secció de Serveis Socials d'Atenció Primària
comprendrà:
Subsecció d'Equips Bàsics.
Subsecció de Serveis d'Atenció Domiciliària.
9.2 La Secció de Serveis Socials d'Acolliment Diürn
comprendrà:
Subsecció d'Establiments de Serveis.
Subsecció d'Establiments de Dia.
9.3 La Secció de Serveis Socials d'Acolliment Residencial
comprendrà:
Subsecció de Residències d'Estada Limitada.
Subsecció de Residències.
Dins la subsecció els serveis o establiments es
classificaran segons àrees d'actuació i població atesa.

Article 10
Procediment d'inscripció de serveis i establiments
D'acord amb la classificació que determini la
resolució a què fa referència l'article 4.5, es procedirà a
la inscripció del servei o establiment en la secció o
subsecció corresponent.
En el cas que un mateix establiment presti nous serveis,
les inscripcions relatives a aquests es practicaran de
forma successiva a la de l'establiment matriu.

Article 11
Procediment d'inscripció d'entitats de serveis socials
11.1 La inscripció d'entitats de serveis socials podrà
fer-se d'ofici o prèvia sol·licitud de la part interessada.
11.2 Es practicarà d'ofici com a conseqüència de la
inscripció registral d'autorització d'obertura o de canvi
de titularitat de serveis i establiments de serveis
socials.
11.3 Les entitats dedicades a la promoció d'activitats de
serveis socials que no siguin titulars de serveis o
establiments s'inscriuran a instància de part. A tal efecte
es presentarà davant la Direcció General de Serveis Socials
sol·licitud segons model normalitzat, acompanyada de la
documentació següent:
a) Document acreditatiu de la personalitat del
sol·licitant i, si s'escau, estatuts de l'entitat.
b) Programació general a desenvolupar per l'entitat, amb
indicació dels objectius que es pretén aconseguir i
pressupost indicatiu.
Mitjançant resolució del Director General de Serveis
Socials s'acordarà practicar o denegar la inscripció
sol·licitada. En el primer cas, la resolució qualificarà
l'entitat d'acord amb el que es preveu a l'article 22 del
Decret 27/1987, de 29 de gener.

Article 12
Homologacions
Mitjançant l'homologació d'inscripcions practicades en
altres registres públics es podran inscriure en el Registre
els serveis i establiments no inclosos a l'Annex 1 que
realitzin activitats de serveis socials sota la tutela dels
Departaments de la Generalitat.
L'homologació es farà prèvia sol·licitud de l'interessat
adreçada al Director General de Serveis Socials, a la qual
s'haurà d'adjuntar certificació del Registre on consti la
inscripció que es pretén homologar.
La resolució, si és estimatòria, determinarà l'abast i els
efectes de l'homologació.

Article 13
Dades registrals
13.1 Les dades que s'hauran de fer constar en les
inscripcions del Llibre d'Entitats seran, com a mínim:
Número registral.
Denominació.
NIF o DNI del titular.
Qualificació.
Naturalesa jurídica.
Domicili.
Àmbit territorial de l'entitat.
Establiments i serveis dels quals és titular, o activitats
que duguin a terme.
13.2 Les dades que s'hauran de fer constar a les
inscripcions del Llibre de Serveis i Establiments seran,
com a mínim:
Número registral.
Denominació.
Número i data de la llicència municipal.
Data d'inscripció.
Entitat titular i qualificació.
Tipus de servei o establiment.
Domicili.
Àmbit territorial.
Capacitat assistencial.
Serveis especialitzats que inclou l'establiment.
Data de l'última comunicació sobre el règim de preus.
Director o responsable tècnic del servei o establiment.
13.3 Les dades referents a entitats, serveis i
establiments que consten als apartats 1 i 2 d'aquest
article constituiran la informació bàsica registral als
efectes del que estableix l'article 15.2; així mateix hi
constaran d'ofici i per nota marginal les dades relatives a
finançament públic, sancions, i també les dades
d'actualització periòdica, que no tindran caràcter
d'inscripció o assentament.
13.4 Les entitats, així com els representants o
responsables dels establiments o dels serveis, han de
comunicar a la Direcció General de Serveis Socials les
modificacions que es produeixin quant a les dades
establertes en els apartats 1 i 2 d'aquest article.

Article 14
Efectes de les inscripcions
14.1 La inscripció registral comportarà l'autorització
administrativa preceptiva per a la realització de les
actuacions esmentades en l'article 1.1.
14.2 La inscripció d'entitats de serveis socials
comportarà la possibilitat de rebre subvenció pública, cas
que siguin qualificades com d'iniciativa social o bé siguin
públiques, i que els establiments o serveis corresponents
s'adeqüin a les previsions del Pla d'Actuació Social.
14.3 L'obertura o el tancament d'un establiment o servei
o la modificació de la capacitat assistencial registrada,
sense autorització administrativa prèvia, així com
qualsevol altre incompliment de la normativa sobre registre
d'entitats, serveis i establiments, són tipificats com a
infraccions administratives per la Llei de Serveis Socials
i podran donar lloc a les sancions previstes en aquesta,
d'acord amb el que disposa el Capítol 9 del Decret 27/1987,
de 29 de gener.
Els Ens locals que tinguin coneixement de l'obertura, la
modificació o el tancament de qualsevol servei o
establiment de serveis socials sense autorització prèvia,
després de procedir a la regularització de la situació
segons les seves pròpies competències, ho comunicaran a la
Direcció General de Serveis Socials per a la seva
inscripció en el Registre.

Article 15
Publicitat registral
15.1 El Cap de Negociat, amb el vist-i-plau del Cap de
Servei d'Ordenació, Avaluació i Inspecció, serà competent
per a la certificació de les dades que constin en el
Registre d'Entitats, Serveis i Establiments Socials, que és
públic.
15.2 La informació sobre entitats, serveis o establiments
que no tingui naturalesa de dades bàsiques registrals
d'acord amb l'article 13.3, es considerarà de caràcter
reservat, i no podrà ser difosa llevat de la seva
utilització a efectes estadístics en tractament global que
no permeti la identificació de la titularitat de les dades
que hi constin, excepte quan tinguin per objecte la
publicació de guies de recursos per part de
l'Administració de la Generalitat.

Disposició addicional
Única
Es crea la Comissió de Registre d'Entitats, Serveis i
Establiments Socials, amb les funcions de consulta,
seguiment i elaboració de criteris de registre, que tindrà
la següent composició:
President:
El Subdirector General de Planificació i Ordenació dels
Serveis Socials de la Direcció General de Serveis Socials.
Vocals:
El Subdirector General d'Assistència i Serveis Socials de
l'ICASS.
El Cap del Servei d'Ordenació, Avaluació i Inspecció de la
Direcció General de Serveis Socials.
El Cap del Servei de Planificació de la Direcció General
de Serveis Socials.
El Cap del Servei de Projectes i Contractacions de
l'ICASS.
El Cap del Servei de l'ICASS que correspongui segons
l'àmbit geogràfic o l'àrea d'actuació.
El Cap de la Secció d'Inspecció del Servei d'Ordenació,
Avaluació i Inspecció.
El Cap del Negociat de Registre del Servei d'Ordenació,
Avaluació i Inspecció, que actuarà com a Secretari.

Disposicions transitòries
- 1 La inscripció i consegüent autorització de les
entitats, serveis i establiments en funcionament o en fase
de creació en el moment d'entrada en vigor del Decret
27/1987, de 29 de gener, es regularà pel procediment
transitori de registre establert en la seva disposició
transitòria 1, a partir de la documentació a què fa
referència l'apartat segon d'aquesta.
La llicència municipal d'obertura podrà, excepcionalment,
ser substituïda per un certificat de l'Ajuntament
acreditatiu que l'establiment o servei té regularitzada la
seva situació administrativa respecte a les Ordenances
Municipals.
La tramitació administrativa i la resolució dels
expedients de registre d'entitats, serveis i establiments
es durà a terme pel procediment establert a l'article 4
d'aquesta Ordre.
-2 Les inscripcions provisionals a què es refereix la
disposició transitòria 1 del Decret 27/1987, de 29 de
gener, comporten la impossibilitat d'autoritzar qualsevol
modificació en establiments o serveis que no tinguin per
objecte l'assoliment del nivell de condicions mínimes
esmentat.

Disposició final
Única
S'autoritza el Director General de Serveis Socials per
prendre les mesures adients per a l'execució de la present
Ordre.

Barcelona, 15 de juliol de 1987

Josep Laporte i Salas
Conseller de Sanitat i
Seguretat Social

Annex 1
Condicions funcionals i tipologia de serveis i establiments
socials
- 1 Condicions funcionals.
1.1 Generals.
Tots els serveis i establiments hauran de complir el
que disposa el Decret 27/1987, d'ordenació dels serveis
socials de Catalunya, i específicament els següents
requisits funcionals:
a) Drets dels usuaris: garantir els drets dels usuaris
legalment reconeguts i en particular els detallats a
l'article 26 del Decret 27/1987.
b) Principis operatius: actuar d'acord amb els principis
operatius establerts a l'article 3 de la Llei de Serveis
Socials, especialment, amb els principis ordenadors i els
objectius de la planificació que estableixi el Govern de la
Generalitat.
c) Institucions d'iniciativa social: les entitats
qualificades d'iniciativa social no poden tenir finalitats
lucratives, i els càrrecs de patrons, membres del consell
d'administració i representants legals seran gratuïts. Així
mateix, el personal que presti els seus serveis en aquestes
entitats no podrà obtenir retribucions directes o
indirectes superiors al 150% de les establertes per a llocs
de treball o càrrecs anàlegs en convenis col·lectius
d'àmbit provincial o superior.
d) Participació: establir un sistema democràtic de
participació dels usuaris o dels seus representants legals
en els termes establerts a l'article 16 de la Llei de
Serveis Socials. Així mateix, posaran a disposició dels
interessats uns fulls normalitzats de reclamacions i
establiran un sistema de recollida de suggeriments.
e) Llibre de registre d'assistits: portar un llibre de
registre d'assistits en el servei o establiment, amb folis
numerats, en el qual haurà de constar:
Centres de dia: número d'expedient, data d'alta, nom i
cognoms, tarifa acordada, número i règim de seguretat
social, metge de capçalera, data de la baixa, causa de la
baixa.
Residències: número d'expedient, data d'alta, nom i
cognoms, tarifa acordada, dipòsit, número i règim de
seguretat social, metge de capçalera, assegurances
(accidents, defunció i similars), data de la baixa, causa
de la baixa.
f) Règim comptable: en l'administració del servei o
establiment s'ajustaran al règim comptable que legalment
els correspongui, complementat amb les indicacions
específiques establertes per la Direcció General de Serveis
Socials.
g) Règim de preus: establir unes tarifes de preus mensuals
de cada servei i comunicar-les anualment a la Direcció
General de Serveis Socials, en els termes de l'article 23
del Decret 27/1987. Així mateix, lliuraran un rebut a
l'usuari en el moment del pagament i efectuaran la
liquidació en finalitzar l'estada en el centre a tenor del
que estableix el precepte esmentat.
h) Informació a l'Administració: compromís de facilitar
als òrgans de l'Administració de la Generalitat tota la
informació funcional, econòmica i estadística que ells
sol·licitin, així com de permetre qualsevol control i
inspecció de la Generalitat i de comunicar-li qualsevol
variació de la informació facilitada sobre l'entitat,
servei o establiment.
i) Publicitat de les autoritzacions: exposar en lloc ben
visible el document que acrediti l'autorització de
funcionament, i les tarifes de preus comunicades a la
Direcció General de Serveis Socials.
j) Personal: comptar amb el personal suficient, amb la
titulació exigida i l'experiència necessària, d'acord amb
el tipus d'activitat i el nombre d'atesos en el centre.
k) Formació: vetllar per la formació continuada del
personal.
l) Programació: establir un programa anual d'activitats,
amb indicació dels objectius, calendari, mètodes i
tècniques d'execució i sistemes d'avaluació.
1.2 Els establiments d'acolliment residencial: hauran de
complir, a més, els requisits funcionals següents:
a) Reglament de règim interior: establir un reglament de
règim interior, el qual regularà com a mínim els següents
aspectes:
Normes de funcionament de la residència i característiques
dels usuaris.
Sistemes d'admissions i baixes.
Sistema de cobrament del preu dels serveis.
Horari de visites, règim de sortides dels residents i de
comunicacions amb l'exterior.
b) Fitxa sòcio-sanitària: portar una fitxa sòcio-sanitària
per cada resident, segons el model oficial. També serà
obligatòria aquesta fitxa en els centres d'acolliment
diürn.
c) Organització higiènico-sanitària: garantir una correcta
organització higiènico-sanitària, mitjançant la
responsabilització en aquests aspectes d'un tècnic
sanitari. Disposaran de farmaciola ben senyalitzada i
convenientment situada.
d) Contractes: regular amb cada resident o el seu
representant el contingut obligacional mitjançant els
contractes normalitzats que estableixi el Departament de
Sanitat i Seguretat Social.
e) Atenció mèdica: vetllar perquè cada usuari -que haurà
de tenir assignat un metge de capçalera- rebi, per mitjans
propis o aliens, l'atenció mèdica necessària.

- 2 Tipologia de serveis i establiments socials.
2.1 Serveis Socials d'Atenció Primària:
Equips bàsics.
Serveis d'atenció domiciliària.
2.2 Serveis Socials Especialitzats:
2.2.1 Acolliment diürn:
2.2.1.1 Establiments de serveis:
Casals.
Menjadors.
Orientació i diagnòstic.
Unitats de tractament d'estimulació precoç.
2.2.1.2 Establiments de dia:
Centres d'atenció especialitzada per a disminuïts.
Centres ocupacionals per a disminuïts.
Centres de dia per a gent gran.
Centres de reinserció social.
2.2.2 Acolliment residencial:
2.2.2.1 Residències d'estada limitada.
2.2.2.2 Residències:
Llars-residències per a la infància i adolescència.
Llars-residències per a persones disminuïdes.
Residències per a persones disminuïdes.
Llars-residències per a gent gran.
2.2.3 Serveis de suport.

- 3 Definició dels serveis i establiments i condicions
específiques:
3.1 Serveis Socials d'Atenció Primària.
Definició: aquests serveis constitueixen el punt d'accés
immediat i el graó del sistema de serveis socials més a
prop de l'usuari i dels ambients familiar i social. El seu
objectiu bàsic es dirigeix a aconseguir el nivell més alt
possible de benestar social per a tots els ciutadans de
l'àrea territorial que comprèn el servei.
Destinataris: tots els ciutadans, especialment aquells que
pateixen mancances socials.
Funcions:
a) Recepció i anàlisi de les demandes que arriben als
serveis socials d'atenció primària.
b) Informació, orientació i assessorament a
individus/famílies/grups.
c) Intervenció social: tractament/suport a
individus/famílies/grups.
d) Detecció de persones i grups d'alt risc.
e) Coordinació i mobilització de recursos en relació i per
al benefici d'individus/famílies/grups.
f) Derivació a serveis socials especialitzats i seguiment
indirecte.
g) Animació, promoció i desenvolupament comunitaris.
h) Coordinació de serveis.
i) Gestió de programes i serveis.
j) Col·laboració en la planificació i en la programació
dels serveis socials.
k) Recollida i anàlisi de dades amb la finalitat de
col·laborar en la reprogramació.
l) Gestió del servei d'atenció domiciliària.
Àmbit: el territori municipal, encara que segons la
densitat de la població podrà ser a nivell de barri o
districte en grans ciutats, o d'agrupacions de municipis en
cas que tinguin poca població.
Personal de l'equip bàsic.
Assistent social.
Educador.
Suport administratiu.
3.1.1 Servei d'atenció domiciliària: són instruments
d'actuació dels serveis socials d'atenció primària que
combinen les tasques dels treballadors familiars de
diferent qualificació, organitzades i supervisades per
assistents socials, per tal d'evitar situacions
d'internament i mantenir l'usuari en el seu medi
comunitari.
Destinataris: grups familiars o persones sense suport
familiar.
Personal: treballadors adequats per prestar serveis a la
llar.
3.1.2 Equips d'Assessorament Tècnic de l'Atenció
Primària: són equips d'assessorament, tant de les àrees
rurals com de les urbanes, i constitueixen un element de
suport tècnic i assessorament en la investigació,
programació i avaluació dels programes de diferents serveis
d'atenció primària.
Composició:
a) Equip permanent:
Assistent Social.
Psicòleg.
Sociòleg.
b) Professionals col·laboradors amb dedicació a temps
parcial.
3.2 Serveis Socials Especialitzats.
Són els equipaments adreçats a l'atenció específica
mitjançant el diagnòstic, el tractament, el suport i la
rehabilitació dels dèficits socials de persones pertanyents
a col·lectius caracteritzats per la singularitat de les
seves necessitats.
3.2.1 Establiments d'acolliment diürn.
Són aquells establiments que presten atenció en horari
diürn, en els quals es desenvolupen activitats
d'acolliment, esbarjo i convivència, suport comunitari i/o
accions preventives de l'internament.
3.2.1.1 Establiments de serveis.
Són els centres que presten una atenció de forma no
continuada, i els serveis es poden utilitzar durant
l'horari establert per l'establiment:
3.2.1.1.1 Casals
Definició: són centres d'acolliment, esbarjo i
convivència; poden tenir també serveis complementaris.
Classes i destinataris:
a) Persones de més de 60 anys.
b) Altres col·lectius que per les seves especials
característiques siguin aconsellables.
Serveis:
a) Informació i acolliment
b) Activitats sòcio-culturals i de lleure.
c) Serveis complementaris: menjador, rehabilitació, així
com aquells altres que es considerin adients.
Personal: el centre pot ser gestionat pels mateixos
usuaris i pot disposar d'animadors sòcio-culturals o altre
personal.
3.2.1.1.2 Menjadors.
Definició: són establiments que proporcionen menjar
gratuïtament o a un preu reduït a persones amb greu
necessitat social i que necessiten ajuda per subsistir.
Destinataris: transeünts, persones marginades i, en
general, totes aquelles persones que es trobin en
situacions socials greus, apreciades des dels serveis
socials d'atenció primària.
Serveis:
a) Menjador.
b) Àpats a domicili.
Personal: cuiners i auxiliars en nombre suficient per al
nombre d'àpats a servir. Cal l'assessorament extern d'un
tècnic sanitari per a l'establiment del programa dietètic i
per a l'organització higiènico-sanitària.
3.2.1.1.3 Serveis d'orientació i diagnòstic.
Definició: són els serveis compostos per un equip
pluridisciplinari encarregat de realitzar el diagnòstic i
la valoració de les mancances socials i, si s'escau,
sanitàries, així com d'establir el corresponent programa de
rehabilitació i reinserció social.
Destinataris: disminuïts, infància i adolescència amb
problemes sòcio-familiars, i d'altres col·lectius amb
dèficits.
Serveis:
a) Diagnòstic.
b) Valoració i qualificació dels dèficits.
c) Establiment del programa de rehabilitació i reinserció.
d) Orientació i assessorament.
e) Col·laboració en les accions que es promoguin a nivell
col·lectiu per a la prevenció i sensibilització.
Personal: disposaran dels professionals en medicina,
psicologia, pedagogia i treball social necessaris per dur a
terme adequadament la funció encomanada al servei.
Classificació:
a) Equip de valoració i orientació (EVO) de persones
disminuïdes: són els equips competents per emetre els
dictàmens tècnico-facultatius de les circumstàncies
físiques, mentals i socials de les persones que ho demanin
a efectes de la declaració de beneficiari de les
prestacions econòmiques, accions assistencials o de
qualsevol altra índole que puguin correspondre als
disminuïts físics, psíquics i sensorials, i que siguin
competència de la Generalitat de Catalunya, respectant, en
tot cas, la normativa aplicable de la Seguretat Social, i
sens perjudici de les competències que tinguin altres
equips o òrgans existents, en matèria de valoració.
b) Equips d'atenció a la infància i adolescència (EAIA):
són els equips pluridisciplinaris en l'atenció a la
infància i adolescència integrats pel conjunt de serveis
adreçats a la detecció, prevenció, tractament i seguiment
dels menors amb alt risc social i de les seves famílies.
Aquests equips han de tenir cobertes, mitjançant els
professionals adients, les àrees psico-pedagògica i social.
Tindran les funcions establertes al Decret 338/1986, de 18
de novembre (DOGC núm. 780).
c) Altres equips especialitzats que es puguin crear en un
futur per atendre determinats col·lectius.
3.2.1.1.4 Unitats de tractament d'estimulació precoç.
Definició: són els centres que realitzen un conjunt
d'activitats adreçades als infants que presenten trastorns
en el seu desenvolupament psicomotor de qualsevol
etiologia, per tal que rebin de forma efectiva i continuada
tot allò que pugui potenciar la capacitat de
desenvolupament que cada nen té.
Destinataris: infants disminuïts o amb alt risc de ser-ho,
menors de quatre anys.
Serveis:
a) Programa d'estimulació: elaboració d'un informe
inicial, com a punt de partida del programa de treball a
realitzar i com a element orientador i informador als
pares.
b) Tractaments: establiment i realització dels
tractaments, així com proporcionar orientació a la família.
c) Integració: realització dels processos de
socialització de l'infant en el medi familiar, llar
d'infants, esplai, etc.
d) Prevenció i sensibilització: col·laboració en accions
preventives i de sensibilització que es promoguin a nivell
col·lectiu.
Personal: disposaran dels professionals sanitaris, de
psicologia o pedagogia i treball social necessaris segons
el nombre d'infants que atenguin.
3.2.1.2 Establiments de dia.
En aquests centres s'ofereixen serveis a l'usuari durant
un horari establert de forma continuada i fixa.
3.2.1.2.1 Centres d'Atenció Especialitzada per a
Disminuïts.
Definició: són els centres adreçats a persones que per la
profunditat de la seva disminució tenen una total manca
d'independència personal i necessiten controls mèdics
periòdics i una atenció assistencial permanents, que els
impedeix l'ús de la xarxa general de centres per a
disminuïts. Aquests centres han de garantir el dret a una
assistència digna, tenir cura dels aspectes sanitaris i
rehabilitadors i vetllar perquè els assistits adquireixin
la màxima autonomia personal i social.
Destinataris: persones amb disminució psíquica profunda,
gran invalidesa o afectades de pluridiscapacitats que
limitin greument les seves capacitats i els impedeixin l'ús
d'altres serveis.
Serveis:
a) Mèdic: tindrà cura del control mèdic dels assistits, de
l'assessorament dietètic, de la supervisió dels programes
de fisioteràpia i de la infermeria.
b) Psicopedagògic: establirà els programes d'estimulació
sensòrio-motriu, hàbits d'autonomia personal o d'altres de
similars.
c) Tractaments rehabilitadors i activitats de teràpia
ocupacional.
d) Treball social: assistència social, quan pel seu volum
i problemàtica ho requereixi.
e) Serveis complementaris: transport i menjador.
Personal: disposaran de cobertura en el camp mèdic,
psicopedagògic i de treball social. Així mateix, disposaran
del personal assistencial necessari segons el nombre de
persones ateses.
3.2.1.2.2 Centres Ocupacionals per a Disminuïts.
Definició: són serveis o establiments adreçats a persones
disminuïdes que tenen per objecte facilitar als seus
destinataris, mitjançant una atenció diürna de tipus
rehabilitador integral, serveis de teràpia ocupacional per
tal que puguin assolir, dins les possibilitats de cada
usuari, la seva màxima integració social.
Aquests centres poden ser establiments independents o
serveis ubicats amb organització autònoma en un centre
especial de treball, un centre especial ordinari o un
establiment de serveis socials. En qualsevol cas, han de
tenir una estructura completa i concreta de places, mitjans
personals, econòmics i materials.
Destinataris: persones disminuïdes en edat laboral a qui
la seva accentuada minusvalidesa impedeix, temporalment o
definitiva, la seva integració en una empresa o en un
Centre Especial de Treball, segons dictamen de l'EVO.
Serveis:
a) Ocupació terapèutica.
b) Ajustament personal i social.
c) Preparació professional adreçada a proporcionar als
atesos els coneixements professionals i/o hàbits laborals
per tal de facilitar la seva integració en un Centre
Especial de treball o empresa.
Personal: han de tenir cobertura en el camp psicopedagògic
de treball social i disposar dels monitors ocupacionals
necessaris per al nombre de persones ateses.
3.2.1.2.3 Centres de dia per a gent gran.
Definició: són els centres que ofereixen el suport, el
diagnòstic, el tractament integral, la rehabilitació i el
seguiment a persones grans amb problemàtica social i
sanitària que necessiten una atenció prolongada en el
temps, amb la qual cosa permeten evitar o retardar el seu
internament.
Aquests centres podran ésser ubicats en els mateixos
locals d'un casal o residència per a gent gran.
Destinataris: persones de més de 60 anys, amb greus
discapacitats i que necessitin una atenció prolongada
perquè puguin continuar vivint a casa seva.
Serveis:
a) Diagnòstic i establiment de programa de tractament.
b) Mèdic, d'infermeria i social.
c) Tractaments rehabilitadors i de les activitats de
teràpia ocupacional.
d) Activitats sòcio-culturals i d'esbarjo.
e) Serveis complementaris: transport i menjador.
Personal: disposaran de cobertura en el camp mèdic,
rehabilitador, d'infermeria, psicologia, treball social i
teràpia ocupacional. Així mateix, disposaran de les
atencions necessàries per atendre les activitats a
realitzar i el nombre de persones ateses.
3.2.1.2.4 Centres de reinserció social.
Definició: són els centres dedicats a la prevenció, a
l'atenció i al tractament social, per tal d'afavorir i
facilitar la integració de determinats col·lectius a la
societat.
Destinataris: infants i joves amb dificultats
sòcio-familiars i/o psico-socials.
Drogodependents.
Altres col·lectius.
Serveis:
a) Informació, orientació i atenció sòcio-educativa.
b) Iniciació d'aprenentatges pre-laborals o laborals.
c) Adquisició d'hàbits i pautes socials.
Personal: han de disposar d'educador o educadors
necessaris segons el nombre d'atesos i, si s'escau, de
personal amb experiència en l'ofici que es pretengui
exercir. Cal també, disposar d'un suport extern per cobrir
el camp psicològic i social.
Classificació:
a) Centres oberts: són els centres que realitzen una tasca
preventiva per tal d'evitar el deteriorament de les
situacions de risc, donant suport, estimulant i potenciant
l'estructuració, el desenvolupament de la persona, la
socialització, l'adquisició d'aprenentatges bàsics i
l'esbarjo; així mateix, realitzen tasques compensatòries de
les deficiències sòcio-educatives.
b) Pre-tallers: són centres per a joves amb problemàtica
de fracàs escolar o en la formació professional i adreçats
al seu desenvolupament integral, promovent la seva
autonomia adulta, per tal de possibilitar la seva
integració al món actiu.
c) Centres urbans de reinserció de toxicòmans: són centres
situats en el medi natural on s'han de reinserir les
persones drogodependents, que porten a terme programes
ocupacionals i d'ensenyament pre-professional amb
l'objectiu de millorar les activitats i els hàbits
laborals, la responsabilitat i la capacitat d'iniciativa.
3.2.2 Establiments d'acolliment residencial
Són aquells establiments socials que tenen una funció
substitutòria de la llar, ja sigui de forma temporal o
permanent, per a aquelles persones que per diverses
circumstàncies no tenen o no poden restar en el seu
habitatge.
Modalitats d'establiments residencials.
Apartaments: habitatges per a una persona, un matrimoni o
un petit grup de persones amb plena autonomia d'activitats,
que poden estar dotats de serveis comuns i poden ser
completats, si s'escau, amb el servei d'atenció
domiciliària.
Miniresidències: són centres residencials amb una
capacitat per a menys de 25 persones i amb un funcionament
semblant al d'una llar familiar.
Residències: són centres residencials per a més de 25
persones. El seu funcionament serà per mòduls per tal
d'assolir l'ambient de la funció que substitueix. Així
mateix hi haurà serveis i funcions comuns.
3.2.2.1 Residències d'estada limitada.
Definició: són residències per suplir temporalment, en
casos d'urgència, la llar familiar de persones amb
autonomia per a la realització de les activitats de la vida
diària.
Destinataris: persones amb una necessitat conjuntural i
urgent de ser allotjades: transeünts, infància i
adolescència amb problemàtica sòcio-familiar, dones
maltractades, mares solteres, situacions d'emergència i
d'altres.
Serveis:
a) Acolliment i convivència.
b) Allotjament i menjador.
c) Descans i lleure.
d) Higiene.
e) Atenció psicològica, social, educativa i jurídica.
Personal: han de tenir coberta l'organització
higiènico-sanitària i el suport psico-pedagògic, social i
jurídic. Així mateix, han de disposar dels educadors
necessaris segons el nombre d'usuaris.
3.2.2.2 Residències.
Definició: són centres residencials adreçats a suplir
durant una etapa de la vida la llar familiar de persones
que, per circumstàncies sòcio-familiars, no poden romandre
en el seu domicili.
Destinataris: persones que poden tenir una vida
normalitzada amb necessitat de disposar d'una llar: infants
i adolescents, persones disminuïdes, persones grans,
drogodependents i d'altres col·lectius.
Serveis:
a) Acolliment i convivència.
b) Allotjament i menjador.
c) Descans i lleure.
d) Higiene.
e) Activitats sòcio-culturals.
f) Atenció psicològica i social.
Personal: han de disposar del personal necessari per
atendre els serveis de manutenció i allotjament. Així
mateix, han de disposar d'un tècnic sanitari que es
responsabilitzi de l'organització higiènico-sanitària.
La resta de personal tècnic específic de cada classe
d'establiment s'indica en tractar de cada tipus.
Classificació:
a) Llars-residència per a la infància i adolescència.
Poden ser:
Llars-bressol: són centres residencials per a nens de
menys de 5 anys que, donada la seva situació
sòcio-familiar, necessiten temporalment un acolliment
residencial.
Llars familiars: són centres residencials amb una
capacitat màxima de 12 places, per a infants i adolescents
de 5 a 18 anys que necessiten acolliment residencial, atesa
la seva situació psico-sòcio-familiar.
Residències infantils i juvenils: són centres residencials
amb una capacitat màxima per a 20 persones que necessiten
acolliment, atesa la seva situació psico-sòcio-familiar.
Les infantils acolliran nens de 5 a 14 anys i les juvenils
de 14 a 18 anys.
Comunitats de joves: són centres residencials amb una
capacitat màxima de 6 places per a joves de 16 a 18 anys
que, per la seva situació sòcio-familiar, necessiten
acolliment residencial per a l'adquisició de la seva
autonomia definitiva.
Comunitats d'aprenentatge en medi rural: són centres
residencials amb una capacitat màxima de 15 places, per a
adolescents i joves entre els 12 i 18 anys, que necessiten
acolliment residencial en el marc rural, atesa la seva
situació psico-social i les seves necessitats
d'aprenentatge pre-laboral i laboral.
Personal específic: el personal d'aquestes
llars-residència d'infància i adolescència ha de provenir
del camp psico-pedagògic i estarà compost, majoritàriament,
per educadors. La ratio de personal/atès no serà inferior
al 0,13, excepte en les comunitats de joves, que es
procurarà que siguin de règim d'autogestió, amb el suport
extern d'un educador.
b) Llars-residència per a disminuïts: són centres
residencials per a persones disminuïdes amb autonomia per a
les activitats de la vida diària, quan la seva permanència
en la llar familiar ha esdevingut impossible o
desaconsellable com a conseqüència de problemes derivats de
la pròpia disminució, per manca de família o pel fet de no
disposar de condicions sòcio-familiars i assistencials
adequades.
Personal: el personal d'aquestes llars-residència serà
compost per monitors i/o educadors, a raó d'una ratio de
personal/atès no inferior al 0,13.
c) Residències per a disminuïts: són les que acullen
persones disminuïdes greument afectades (disminuïts
psíquics profunds, grans invàlids, pluridiscapacitats), que
per les seves especials característiques necessiten una
atenció personal per realitzar les activitats de la vida
diària i requereixen prevenció i control mèdic i
farmacològic.
És convenient que aquests centres disposin d'un centre de
dia d'atenció especialitzada per a disminuïts.
La ratio de personal/atès no serà mai inferior a 0,45.
d) Llars-residència per a gent gran: són centres
residencials per a persones més grans de 60 anys que, no
disposant de condicions sòcio-familiars i assistencials
adequades, necessiten acolliment residencial.
Personal: el personal específic d'aquestes residències
serà compost per personal assistencial.
La ratio de personal/atès no serà inferior a 0,25.
3.2.3 Serveis de suport.
Definició: són serveis complementaris de suport als
Serveis Socials d'Atenció Primària i/o Especialitzats que
realitzen activitats de caràcter permanent i de projecció
pública, que no necessiten un establiment per a la seva
prestació, malgrat que el servei s'organitza i dirigeix des
d'una seu social.
Destinataris: grups socials en situació de mancança o
marginació social.
Funcions: donar suport als Serveis Socials d'Atenció
Primària i/o Especialitzats, en l'atenció d'aquelles
prestacions socials que requereixin una organització
especialitzada.
Tipus de serveis:
Serveis de transport adaptats per a persones disminuïdes;
aquests serveis hauran de complir la UNE 26-364-86.
Serveis de tutela per a persones disminuïdes.
Altres serveis que es puguin crear.
* Per calcular la ratio personal/atès, es considerarà com
a numerador el nombre total d'hores dedicades pel personal,
siguin de dedicació completa, parcial o contraprestació de
serveis professionals, dividit per les hores anuals que
estableixi el conveni del sector.
Per calcular el denominador, es considerarà la mitjana
d'atesos durant l'any o la previsió que es tingui en aquest
respecte.

Annex 2
Condicions materials mínimes
- 1 Emplaçament
Els establiments estaran emplaçats en indrets salubres
i considerats no perillosos per a la integritat física dels
usuaris.
Els establiments han d'ocupar la totalitat d'un edifici o
part del mateix, completament independitzats; en aquest
segon cas, les seves dependències, que hauran d'estar
comunicades entre elles mitjançant espais comuns propis,
hauran de constituir una unitat.
Els establiments per a ús habitual de més de 25 persones
hauran d'ocupar únicament locals de planta baixa i/o primer
pis, amb excepció d'aquells que disposin d'un edifici
exclusiu per a aquest fi, amb entrades, ascensors i escales
d'ús exclusiu.
S'admetran activitats en un primer soterrani quan no
requereixin especials condicions d'il·luminació i
ventilació natural i sempre que constitueixin una unitat
amb el local de la planta immediata superior.

- 2 Accessos i recorreguts interiors
L'accés s'ha de fer mitjançant un espai públic o un
espai comú.
El centre no ha de servir com a accés obligat a qualsevol
local que no sigui d'ús exclusiu del mateix o comunitari.
Els espais d'accés al centre han de reunir les condicions
següents:
Tenir com a mínim una amplada de 0,90 metres.
Possibilitar l'entrada i sortida de mobiliari.
Estar ventilats de manera que, si es desenvolupen en més
d'una planta, la planta baixa i l'última tinguin una
obertura de ventilació no inferior a 1 m2.
Tenir un sistema elèctric d'il·luminació de manera que,
quan s'hi transiti, quedin il·luminats.
La superfície dels vestíbuls estarà en relació amb la
capacitat receptiva dels establiments i serà suficient per
evitar que es produeixin aglomeracions.
La distància màxima des de qualsevol punt d'una planta
fins a una escala que condueixi a la planta d'accés o a
l'exterior no serà superior a 50 m.
El nombre mínim de sortides per a locals amb superfície
superior a 100 m2 i ús habitual de permanència d'un nombre
de persones superior a 50 serà de dues.
Els itineraris d'evacuació s'han de trobar en tot moment
lliures d'obstacles i es prohibirà el dipòsit de
mercaderies o de qualsevol objecte en la proximitat de les
portes.
Les seves portes seran d'obertura en direcció a la sortida
quan puguin servir per a l'evacuació de més de 50 persones.
En els locals de concurrència en massa haurà d'estar
prohibit l'aparcament de vehicles davant de les portes amb
sortida directa a la via pública, per la qual cosa ha
d'estar senyalitzada, amb rètols ben visibles, la
prohibició d'aparcament.
En el cas que a l'accés o a l'interior de l'establiment hi
hagi escales, aquestes han de complir les següents
condicions:
Oferir una segura i confortable configuració d'estesa i
frontal.
La seva amplada lliure permetrà, com a mínim, el pas
simultani de dues persones.
Les escales de recorregut llarg estaran partides amb
replans intermedis.
Quan hi hagi menys de tres graons, aquests hauran d'estar
convenientment senyalitzats.
Hauran de disposar de passamans.
En el cas que el recorregut d'accés a l'establiment o
entre les seves dependències suposi pujar o baixar més
d'una planta per l'interior d'un edifici, s'ha de poder fer
també aquest recorregut mitjançant un ascensor o aparell
similar.
Es podrà admetre una altra planta sense dotació d'ascensor
en aquells establiments en què el grau de mobilitat dels
usuaris així ho permeti.

- 3 Característiques generals de l'edificació.
La construcció que els conforma o afecta ha de:
Ser sòlida.
Evitar que traspuï humitat.
Protegir de les inclemències atmosfèriques.
Ser capaç de suportar amb seguretat les sobrecàrregues
fixades per la norma MV101, d'acord amb els usos a què, en
cada cas, es destinen les dependències.
El centre haurà d'estar adaptat en funció del grau de
disminució que presentin els seus usuaris, per tal de poder
utilitzar tots els serveis fonamentals.
L'alçada lliure sobre la superfície útil de les peces
principals ha de tenir, com a mínim, un valor mitjà de 2,50
m.
Els punts que presentin un desnivell superior a 60 cm han
de disposar de baranes o elements protectors.
Els materials emprats en la construcció i decoració dels
centres no han d'implicar risc d'incendis.
Seran sectors d'incendis les estances que puguin implicar
aquest risc.

- 4. Instal·lacions i serveis complementaris:
4.1 Evacuació d'aigües.
Els establiments han de disposar d'un sistema d'evacuació
d'aigües residuals de manera que:
Estigui en bon estat.
Connecti amb tot l'equip que el requereixi.
Tots els desguassos tinguin un dispositiu sifònic.
Si en el seu entorn hi ha una xarxa pública de
clavegueres, connecti amb aquesta; si no n'hi ha, les
aigües brutes no s'aboquin a l'exterior si no es depuren
prèviament.
4.2 Instal·lació d'aigua
Els establiments han de tenir una instal·lació d'aigua
corrent de manera que:
Estigui en bon estat.
Connecti, amb suficient pressió, amb tot l'equip que la
requereixi.
Si el subministrament és per captació pròpia o per
aforament, disposi d'un dipòsit de reserva amb capacitat
suficient per a un dia de consum.
Les banyeres i dutxes tinguin instal·lació d'aigua calenta
amb possibilitat d'un consum suficient per al seu ús, a una
temperatura de 40º i un cabal de 10 litres per minut.
4.3 Instal·lació elèctrica
Els establiments han de disposar d'instal·lació elèctrica
de manera que:
Estigui en bon estat.
No impliqui un risc per a les persones ni pertorbacions en
el normal funcionament d'altres instal·lacions.
Tingui els mecanismes d'endollar amb les suficients
garanties de seguretat en aquells casos en què les
característiques dels usuaris així ho requereixin.
Els circuits d'enllumenat han de disposar d'interruptors i
tallacircuits calibrats en relació amb la secció dels
conductors.
Els establiments per a comunitats superiors a 25 persones
han de disposar de:
Circuits independents.
Enllumenat d'emergència.
Els locals de concurrència en massa han de disposar
d'enllumenat de senyalització en les sortides.
4.4 Instal·lació de calefacció.
Els establiments han de disposar d'elements de calefacció,
amb mesures de seguretat suficients, que hauran de
funcionar sempre que la temperatura ambient ho requereixi.
Els elements de calefacció disposaran de protectors
necessaris per evitar cremades per contacte directe o
prolongat, en aquells casos en què la disminució de
l'usuari així ho requereixi.
Les calderes de calefacció estaran instal·lades en locals
ventilats més grans de 16 m3; no s'admetran en sales,
dormitoris i banys.
Quan es tracti de calderes de calefacció amb potència
superior a 50 kW, estaran instal·lades en locals expressos
per a aquest fi i d'ús exclusiu, construïts amb materials
resistents al foc, perfectament ventilats i sense
comunicació directa amb les sales o peces principals.
4.5 Elements d'extinció.
Els establiments han de disposar d'extintors adequats; el
seu nombre serà, com a mínim:
Un al costat de cada equip o aparell amb especial risc
d'incendis.
Un cada 25 metres de recorregut horitzontal.
4.6 Instal·lació de ventilació.
Els establiments han de disposar de ventilació i renovació
d'aire en sales i dependències tancades.
Si el local és sota rasant, haurà de tenir ventilació
forçada.
En els espais de concurrència en massa només està permès
fumar en els locals assenyalats per a aquest fi i que
reuneixin les condicions d'higiene i ventilació adequades.
4.7 Serveis higiènics.
Les cambres higièniques han de complir els requisits
següents:
Poder-se independitzar.
Estar revestits de materials de fàcil neteja els terres i
les parets fins a una alçada de 2 m com a mínim en les
zones d'aigua.
Tenir ventilació directa a l'aire lliure o mitjançant un
conducte en el qual s'activi mecànicament la ventilació. Si
el conducte és vertical, la ventilació pot ésser activada
estàticament.
Estar suficientment il·luminades.
A les cabines de wàters i dutxes d'espais reduïts, les
portes hauran d'obrir-se cap enfora.
Tenir sistemes d'avís quan es tracta d'establiments
residencials per a vells.
Tot wàter i dutxa ha d'estar inclòs en una cambra
higiènica sense comunicació directa amb sales, menjadors i
cuines.
La comunicació entre les estances i cambres higièniques ha
de fer-se per l'interior de l'establiment i amb un
recorregut horitzontal.
4.8 Serveis de cuina.
Les instal·lacions de cuina han de complir els requisits
següents:
Tenir una ventilació directa a l'aire lliure, o mitjançant
un conducte en el qual s'activi mecànicament la ventilació.
Si el conducte és vertical, la ventilació pot ser activada
estàticament.
Estar revestits de materials de fàcil neteja el terra i
les parets fins a una alçada de 2 m com a mínim.
Poder quedar convenientment tancades en aquells
establiments on el grau de disminució dels seus usuaris
així ho aconselli.
Disposar d'espai d'emmagatzematge de queviures en un
indret sec.
En els establiments de capacitat inferior a 25 persones
han de tenir una superfície de 0,50 m2 per resident amb un
mínim de 5 m2.
En els establiments de capacitat superior a 25 persones,
la superfície mínima serà de 12,50 m2 més 0,50 m2 per cada
persona que passi de 25 fins a arribar a 25 m2.
4.9 Serveis de rentat de roba
La instal·lació d'un equip de rentament de roba ha de
tenir ventilació directa a l'aire lliure o mitjançant un
conducte en el qual s'activi mecànicament la ventilació. Si
el conducte és vertical, la ventilació pot ser activada
estàticament.

- 5 Característiques específiques.
5.1 Ocupació.
5.1.1 Acolliment diürn.
L'ocupació màxima per a establiments d'acolliment diürn
queda determinada pels espais que els componen i que
s'especifiquen en aquest annex.
5.1.2 Acolliment residencial:
L'ocupació màxima per a establiments residencials de
capacitat inferior a 25 residents queda determinada per la
fórmula:
Nombre de persones residents =n
Superfície útil en m2 =16+10n
L'ocupació màxima per a establiments residencials de
capacitat superior a 25 residents queda determinada a raó
d'una persona cada 20 m2 útils.
5.2 Determinació d'espais.
5.2.1 Espais destinats a despatxos, a atenció
individualitzada o a activitats similars: no podran tenir
zones de treball inferiors a 6 m2 i l'ocupació de les àrees
serà de 10 m2 útils per persona amb ventilació i
il·luminació naturals o artificials suficients.
No hi pot haver zones de treball inferiors a 6 m2.
Estaran dotats d'un lavabo per cada 10 persones, un wàter
per cada 25 homes i un altre per a cada 15 dones. Les àrees
de menys de 10 persones disposaran com a mínim d'un lavabo
i un wàter i s'acceptarà com a tal una dotació existent
propera, sempre que s'hi accedeixi des d'un pas comú.
5.2.2 Espais d'atenció especialitzada per a disminuïts:
disposaran a raó de 4 m2 per persona, amb il·luminació i
ventilació directes.
Estaran dotats d'un wàter i un punt d'aigua per cada
unitat d'atenció no superior a 12 persones. Cada dues
unitats disposaran d'un punt d'aigua amb dutxa de telèfon
i, com a mínim, n'hi haurà un per establiment.
5.2.3 Espais ocupacionals, pre-tallers, àrees
d'orientació professional o activitats similars: disposaran
a raó de 2 m2 per persona i condicions de ventilació
directa, per a aquelles àrees que impliquin permanència
continuada de les persones, i il·luminació natural o
artificial apropiada a les operacions que es realitzin.
Estaran dotats d'un punt d'aigua i un wàter per a cada 25
homes i uns altres per cada 15 dones o fracció. Si es
realitzen activitats que normalment impliquen treballs
bruts, disposaran d'una dutxa per cada 10 persones.
5.2.4 Els espais dormitoris han de complir els requisits
següents:
Ser un espai específic per a aquest fi.
No ser pas obligat a cap altra dependència.
Disposar d'armaris individuals.
Disposar de sistemes d'avís individuals quan es tracti
d'establiments residencials per a vells.
La dimensió es determina per haver de respectar un espai
lliure a un costat de cada llit de 80 cm, un espai de pas
als peus també de 80 cm i una superfície mínima de 5
m2/llit. Quan es tracti de cambres en forma de golfes,
l'alçada mínima dels paraments verticals serà d'1,50 m.
Disposar d'una superfície mínima de 0,20 m2/llit
d'il·luminació i ventilació directa a l'exterior, entre una
alçada de 0,80 i 1,80 m. Aquestes obertures estaran dotades
d'elements que impedeixin l'entrada de llum.
S'acceptarà la ventilació a un pati interior, quan
reuneixi les condicions:
Tenir una superfície mínima de 6 m2.
En el cas que el pati estigui cobert amb una claraboia,
tenir una sortida de l'aire en el seu coronament.
Els espais de residència disposaran per planta d'un lavabo
i un wàter per cada 7 llits o fracció sense dotació pròpia,
i un punt d'aigua amb dutxa de telèfon per cada 14 llits o
fracció. Com a mínim hi haurà un equip complet per a les
petites comunitats.
5.2.5 Els espais d'activitats i convivència disposaran:
En establiments de 25 persones de capacitat d'una
superfície útil continuada de 12 m2, més 1 m2 per persona,
sense cap estrangulament inferior a 1,40 m; i admetran la
inscripció d'un quadrat que mesuri en planta 2,40x2,40 m.
En establiments de més de 25 persones, disposaran a raó de
2 m2 per persona.
Estaran dotats d'il·luminació i ventilació directes. Quan
no es tracti específicament de sales d'estar i menjadors,
s'acceptarà il·luminació i ventilació artificial suficients
per a l'activitat que s'hi realitzi.
Els espais d'activitats i convivència disposaran:
En establiments de capacitat inferior a 25 persones, d'un
punt d'aigua i un wàter.
En establiments de més de 25 persones, d'un lavabo, un
wàter i dos urinaris per a homes, i un lavabo i dos wàters
per a dones.
S'acceptarà com a tal una dotació existent propera als
espais, sempre que s'hi accedeixi des d'un pas comú.
5.2.6 Els espais de concurrència en massa disposaran d'una
capacitat cúbica que com, a norma general, no podrà ser
inferior a 4 m3 per persona, si bé, en cada cas, s'ajustarà
a les condicions especials de ventilació existents.
A l'entrada dels locals hi ha d'haver indicat el nombre
màxim admissible de persones.
Estaran dotats, en cada planta, de dos lavabos, dos wàters
i quatre urinaris per a homes, i dos lavabos i quatre
wàters per a dones, per cada 500 assistents; i es podrà
disposar només de la meitat en el cas que l'aforament de
cada pis sigui inferior a 300.