Accés al contingut Accés al menú de la secció
Inici  >  Àmbits  >  Informació i difusió  >  Campanyes de foment de la llengua

Campanyes de foment de la llengua


El català, llengua per a tothom

 

El Departament de Cultura, mitjançant la Direcció General de Política Lingüística, ha impulsat una acció comunicativa denominada "El català, llengua per a tothom". Basada en un vídeo publicat a Internet i diversos continguts dissenyats per ser difosos a les xarxes socials, ofereix una mirada en clau jove i positiva sobre el català com a llengua competitiva i de futur.


 

T'agradarà sentir-la en català

T'agradarà sentir-la en català
Una claqueta amb la frase "T'agradarà sentir-la en català" és el reclam que anima els ciutadans a optar pel català quan escullen la llengua de les pel·lícules que volen veure.  La Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura impulsa el cinema doblat i subtitulat al català i difon l'oferta de cinema en català.

 

Mou-te en català!

Mou-te en català!

“Mou-te en català!” és un pla de foment de l’ús del català impulsat per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura i la Secretaria General de l’Esport, amb la col·laboració de la Unió de Federacions Esportives de Catalunya i del Consorci per a la Normalització Lingüística.

Aquest pla té com a objectius principals fer créixer la presència de la llengua catalana en les entitats i en els centres esportius i formentar-ne el coneixement i l’ús entre els professionals i els esportistes.

També convida a Participar en el programa Voluntariat per la llengua mentre es fa esport.

  • Mou-te en català!
    Informació sobre aquest projecte, amb recursos i enllaços relacionats.

 

Català i empresa. Ja estàs al dia?

Català i empresa, ja estàs al dia

El Codi de consum de Catalunya reconeix drets específics en matèria de llengua a les persones consumidores i usuàries i, per a garantir-ne l’exercici, estableix obligacions per a les empreses que presten serveis o ofereixen béns a Catalunya.

Per saber si una empresa ja es troba al dia en matèria de llengua:0

— Atenció al públic

— Informació i documentació

— Etiquetatge i instruccions

La campanya ofereix eines i recursos per saber si l'empresa està al dia en català i per millorar la seva adequació lingüística.


 

"Avancem amb el català. 30 anys treballant per la llengua”

Exposició "Avancem amb el català. 30 anys treballant per la llengua"

Organitzada pel Departament de Cultura a través de la Direcció General de Política Lingüística, l'exposició "Avancem amb el català. 30 anys treballant per la llengua”,  fa un recorregut per les grans campanyes de promoció de l'ús del català. L’exposició s'estructura a l'entorn d'una escala, en què a cada graó es representa, a través d'imatges, cartells i vídeos, les diverses campanyes que la Generalitat, en diverses etapes, ha impulsat per fomentar l’ús del català.

S'ha pogut visitar a Barcelona, del 29 de novembre de 2012 al 8 de gener de 2013, al Palau Robert, i a Tarragona, del 25 de gener al 28 de març de 2013, a la seu del Departament de Cultura de la Generalitat a Tarragona.

 


 

Encomana el català (2009-2010)

Encomana el català

“Encomana el català” va ser una campanya impulsada pel Govern de Catalunya i destinada a promoure l’ús del català en aquells contextos o situacions en què se sol canviar de llengua innecessàriament. Es va portar a terme entre febrer de 2009 i juliol de 2010. Un anunci de televisió inspirat en el cinema musical va donar el tret de sortida a tota mena d'accions publicitàries, tallers, jocs, karaokes i altres esdeveniments.

Una de les principals innovacions de la campanya va ser l'especial valor que es va donar a la participació. Així, en la gestació hi van participar gran nombre de col·lectius de la societat civil catalana. També es va buscar la participació d'agents locals en l'organització d'activitats territorials.

L'element més visible i innovador de la participació en la campanya "Encomana el català" va ser l'aposta decidida per les incipients xarxes socials a Internet. A Facebook es va crear un grup de suport que va ultrapassar els 43.000 adherits.

 


 

Dóna corda al català (2005-2007)

Dóna corda al català (2005-2007)

El gener de l’any 2005 es presentava la campanya popular “Dóna corda al català” per promoure i facilitar l'ús de la llengua catalana. L'eslògan de la campanya provenia de la idea que tots hem de donar corda a la llengua, és a dir, fer-la funcionar, si no volem que s'aturi.

La imatge de la campanya era una boca saltadora, la Queta, a la qual calia donar corda perquè es mogués. Tot i que el Govern de la Generalitat havia impulsat  al llarg dels anys diverses campanyes per fomentar l'ús de la llengua catalana, com “Tu ets mestre” (2003) o “Depèn de vostè” (1985), aquesta és la primera d'abast global, adreçada a la societat en general, des de la campanya de la Norma de 1982.

Els tres lemes de “Dóna corda al català” eren "Parla sense vergonya", "Parla amb llibertat" i "Per començar, parla en català". Parla sense vergonya, perquè no passa res si ens equivoquem i perquè el que compta és la nostra voluntat. Parla amb llibertat, perquè cadascú decideix com expressar-se. I per començar, parla en català, perquè és important que convidem els altres a parlar en català.

L’any 2006 la campanya “Dóna corda al català” va continuar amb un nou lema “El català va amb tu” i l’objectiu de fomentar els usos interpersonals i informals de la llengua catalana del jovent d'entre 18 i 29 anys, franja d’edat amb uns coneixements de català més alts però que menys el fa servir.


 

Tu ets mestre (2003)

Tu ets mestre

Coincidint amb l’eclosió de les denominades noves migracions i cinc anys després de la proclamació de la Llei de Política Lingüística (1998), la Direcció General de Política Lingüística llança una campanya amb l’eslògan “Tu ets mestre” que  incideix en el paper dels catalanoparlants en el manteniment de l’ús social: “Perquè els que vénen de fora coneguin i parlin el català, tu ets el millor mestre. Parla’ls en català”.

Els espots de televisió i ràdio presenten tres situacions de la vida quotidiana: un mercat, la cuina d’un restaurant i una conversa entre dos joves. En tots tres casos un català s’adreça en aquesta llengua a una persona immigrada que tanca l’anunci dient "Ajuda’m, parla’m en català”. Els anuncis a la premsa escrita reprodueixen una fotografia de cadascuna d’aquestes situacions, amb el lema “Tu ets mestre”.

 

Depèn de vostè (1985-1986)

Materials de la campanya "Depèn de vostè"

Poc després de la promulgació de la Llei de normalització lingüística, la Direcció General de Política Lingüística tira endavant una campanya adreçada als diversos sectors socials a partir de l’eslògan “Que aquí es parli català... depèn de vostè”, en què s’incidia en la necessitat que fossin els catalanoparlants els que creessin espais d'ús de la llengua. La campanya va venir motivada en part per la demanda dels aprenents de català, que es queixaven en els cursos de la dificultat d'aconseguir que els parlants habituals de català no canviessin de llengua en detectar el seu accent no catalanoparlant d'origen.

 

El català, cosa de tots (1982)

El català, cosa de tots (1982)

L’any 1982 la Generalitat de Catalunya va impulsar una campanya de sensibilització per retornar a la llengua catalana el lloc que li corresponia dins la seva pròpia societat, després de la dictadura del general Franco (1939-1975). L'expressió de la voluntat unànime de recuperació de la llengua al marge de qualsevol diferència d'origen o ideològica s'expressava en l'eslògan que es va utilitzar: "El català, cosa de tots"

La campanya tenia com a objectiu principal conscienciar la societat sobre la situació sociolingüística i la necessitat de resoldre-la. Així doncs, es proposava fomentar l’ús del català per part dels qui el sabien parlar, sempre que els seus interlocutors l’entenguessin encara que no poguessin emprar-lo o pels motius que siguin no volguessin fer-ho i, en general, l’augment de la presència del català en tots els àmbits públics. 

A més de la campanya publicitària, es van dur a terme actuacions a tot el territori. L’any anterior, 1981, la Generalitat va presentar el projecte als màxims responsables dels ajuntaments del país per demanar-los la seva participació activa. La resposta dels ajuntaments va ser molt positiva i s'hi van adherir de manera massiva. La campanya va afavorir l'aprovació per unanimitat de la Llei de normalització lingüística (1983), que va esdevenir la formulació legal d'una reivindicació col·lectiva.

 

Campanyes sectorials

Imatges de campanyes sectrorials

A banda de les campanyes adreçades a la població en general també s'han dut a terme diverses campanyes dirigides a promoure l'ús del català en sectors determinats. En aquestes campanyes s’inclouen elements de suport als professionals als quals s’adrecen, i els ofereixen serveis i eines per treballar en català. Es tracta de campanyes transversals que es dissenyen i s’executen amb el suport d’altres departaments de la Generalitat, institucions i entitats.

 Alguns exemples són:

- Campanya per la normalització lingüística a bars, cafeteries i restaurants (1986)
- Campanya per la retolació en català d’establiments comercials: “Es nota prou que som a Catalunya?” (1987)
- “El català sobre rodes”, campanya adreçada a autoescoles, tallers, venedors, asseguradores (1990)
- “Català als jutjats” (1990)
- Campanya en l’àmbit de les relacions laborals: “El català, eina de feina” (a proposta de CCOO) (1991)
- Campanya a l’hoteleria i la restauració: “El català et serveix” (a proposta d’UGT) (1992)
- “En català, tu hi guanyes”, campanya a l’àmbit laboral, el comerç i  la restauració, fet amb un acord amb 12 patronals i sindicats (2003)

 
Data d'actualització: 01.07.2013