Accés al contingut Accés al menú de la secció
Inici  >  Dossiers especials  >  Moure's amb bici

Moure's amb bici


El poder dels pedals

Moure's en bici

Si el descobriment de la roda va fer evolucionar la humanitat, la unió de dues rodes amb un quadre ha contribuït decisivament a la revolució dels desplaçaments humans. La bicicleta, tal com la coneixem, va néixer el segle XIX i actualment és el mitjà de transport més popular del planeta, amb més de 1.400 milions d'unitats. I sort n'hi ha, perquè en aquest “vehicle silenciós, net, assequible i sostenible”, com se'l va adjectivar al manifest del primer Congrés de la Bicicleta de Catalunya, tot són avantatges. En termes ambientals, a escala mundial contribueix a l'estalvi energètic i a la reducció d'emissions de gasos contaminants a l'atmosfera, dos factors determinants en el ràpid procés d'escalfament del planeta; i a escala local ajuda a disminuir els índexs de pol·lució, sobretot en àrees urbanes molt congestionades. Justament a les ciutats, i gràcies a les petites dimensions, les bicicletes faciliten la mobilitat i disminueixen, de retruc, la contaminació acústica. I, tot plegat, potenciant l'exercici físic dels usuaris. Per acabar-ho d'arrodonir, la bicicleta és una opció de transport comparativament molt econòmica, fàcil de mantenir i reparar.


 

Per a tots els gustos, edats i butxaques

Més enllà dels avantatges per al medi, la salut i la mobilitat, la bicicleta es caracteritza per una gran versatilitat. S'hi pot practicar esport, anar a treballar o a estudiar, passejar, transportar petites càrregues… És per respondre a aquest ventall d'usos que, amb el temps, les bicis s'han anat diversificant amb models adequats a cada funció. Per això és recomanable buscar la que millor s'adapti a les nostres necessitats. I al mercat, n'hi ha per triar i remenar.

Aquesta varietat de models també es reflecteix en els preus, que es mouen en un marge prou ampli per satisfer tots els pressupostos. Tampoc cal oblidar que hi ha alternatives com el mercat de bicis de segona mà, els serveis de lloguer i els incipients parcs de bicicletes públiques.


 

Consells i seguretat

Casc per a anar en bici

Si bé estadísticament la bicicleta és un mitjà molt més segur que el cotxe o la moto, a l'hora d'agafar-la (especialment en nuclis urbans) hem de ser molt conscients que som el vehicle més fràgil i vulnerable de tots els que circulen. Per això és important parar més atenció que la resta de conductors. L'entitat Amics de la Bici, per exemple, parla de 'conducció defensiva': “Una conducció prudent i una mica espavilada que, a més de seguir les normes de circulació, preveu les situacions compromeses abans que arribin.” Més enllà de pedalar amb els ulls ben oberts, en la seguretat del ciclista també intervé l'estat de la bici (rodes, frens, direcció) i les proteccions i senyalitzacions que porti (casc, timbre, guants, llums...). Es poden contractar assegurances de responsabilitat civil, tot i que la normativa vigent no hi obliga.

Al costat de la seguretat personal, també cal pensar en la integritat de la mateixa bicicleta, sovint objecte de robatoris. La prevenció, en aquest cas, és tan important com lligar-la sempre que l'aparquem i en llocs transitats. Seguint les recomanacions del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), és molt útil disposar d'un document que avali la propietat de la bici (factura amb descripció o contracte de compra-venda), amb vista a eventuals denúncies de sostracció a la policia. Una mesura complementària és inscriure la bicicleta en registres públicsprivats. Aquests bancs de dades, que poden facilitar la recuperació de la bicicleta en cas de robatori, solen incloure el número de bastidor o de marcatge de la bicicleta, i també descripcions físiques i fotografies.


 

Normativa i ordenances

Com la resta de vehicles, al nostre país l'ús de la bicicleta és definit per la Llei de Trànsit i els reglaments generals de circulació i de vehicles. Per a les bicicletes, la normativa estableix com han de circular per les vies urbanes i interurbanes i exigeix, entre altres elements, un sistema adequat de frenada a totes dues rodes i un timbre. Per poder circular de nit o passar per túnels també calen llums pilot de posició al davant i al darrere i, almenys, un catadiòptric al darrere. I en carretera cal portar casc obligatòriament.

Com a complement d'aquesta normativa general, alguns municipis han aprovat per mitjà d'ordenances de mobilitat obligacions i delimitacions més específiques per a les bicis. És el cas de l'ordenança del setembre de 2007 de l'Ajuntament de Barcelona, que delimita per exemple per on poden circular i com, o els llocs en què poden aparcar. Cal matisar, amb tot, que ara mateix l'ordenança barcelonina s'aplica parcialment, atès que l'ajuntament i Amics de la Bici van pactar poc després d'haver-se aprovat una moratòria respecte a alguns punts controvertits.


 

La bicicleta a ciutat

Estació d'aparcament del Bicing

A la ciutat és on conviuen més models i usos de bicicleta (ciclistes de cap de setmana, usuaris habituals, ecomissatgers i repartidors, bicitaxistes, patrulles de policia…), i també és l'àmbit en què s'experimenta un creixement més gran de mobilitat sobre pedals. L'estalvi d'embussos (gràcies en part als carrils bici segregats) i la llibertat de moviments que ofereix hi ajuden, com també l'anomenat 'transport intermodal': la possibilitat de combinar els desplaçaments amb els transports públics. A l'àrea de Barcelona, tant el metro com la xarxa de rodalia de Renfe i els tramvies admeten l'accés de bicicletes, en alguns casos de manera parcial depenent del dia i l'hora.

Per afavorir-ne encara més l'ús, des de 2007 han començat a aparèixer iniciatives que proposen als ciutadans compartir bicicletes. La més coneguda és el Bicing barceloní, un sistema municipal d'abonament per esperonar els petits trajectes urbans amb bicicleta. Sense sortir de l'àrea de Barcelona, però des de l'esfera privada, també hi ha propostes més modestes com el parc comunitari BiciNostrum o el servei de préstec Minacletes, impulsat per l'Associació de Veïns de la Mina, a Sant Adrià de Besòs. I en l'àmbit universitari és destacable l'esforç de BiciCampus per promoure l'ús de la bicicleta entre els estudiants catalans, incloent-hi un servei de préstec gratuït i de llarga durada per als alumnes de la zona universitària barcelonina.

  • En bici per Barcelona 
    Aquesta web de l'Ajuntament de Barcelona t'ofereix un mapa de la xarxa de carrils bici de la ciutat, informació d'aparcaments, recomanacions per a circular de manera adequada, punts de lloguer i accés al Bicing, entre altres serveis.
  • MejorConBici 
    Portal dedicat a les virtuts de la bicicleta com a mitjà de transport urbà. Inclou recomanacions per a aprendre a circular per la ciutat i recomanacions de seguretat, entre altres recursos. És una iniciativa de la plataforma ConBici.

 

Viatjar amb bicicleta

Viatjar en bicicleta

Dels avantatges de la bicicleta, ens en podem aprofitar sempre. Fins i tot per vacances o en escapades durant tot l'any. El cicloturisme consisteix a visitar contrades o països amb la bicicleta: des de caps de setmana per vies verdes, per exemple, fins a recorreguts estiuencs pels cinc continents.

En aquesta modalitat de turisme és molt recomanable informar-se prèviament de la compatibilitat entre la bicicleta i els mitjans de transport que preveiem que ens aniran bé per recórrer llargs desplaçaments. I és que pujar al tren, a l'avió, al vaixell o a l'autobús amb bicicleta no sempre és permès i, segons la companyia o el país, les normatives poden ser contraposades.

Una alternativa per evitar aquesta circumstància és el lloguer de bicicletes a la destinació, gràcies a una oferta en augment constant a tot el món. Des de grans regions turístiques fins a comunitats remotes posen sovint a disposició dels visitants la possibilitat de llogar-ne per descobrir tots els racons a cop de pedal.


 

Associacions i recursos

  • Amics de la Bici 
    Amics de la Bici és un grup d'usuaris i usuàries de la bicicleta a Barcelona, que promociona l'ús d'aquest transport i treballa pe a una ciutat més habitable i sostenible i promou activitats diverses. La web ofereix informació de rutes, legislació i molts enllaços, entre altres recursos.
  • Bicicleta Club de Catalunya (BACC) 
    Una de les organitzacions d'usuaris de la bicicletea de referència a Catalunya. Els socis poden accedir a assegurances, descomptes a comerços de venda i reparació, i suport jurídic, entre altres serveis. A la web hi ha molta informació sobre bones pràctiques amb la bici, consells, accessoris, establiments, circulació a la ciutat, viatjar amb bicicleta i cicloturisme, entre altres temes.
  • Mou-te en Bici  
    Plataforma cívica per l'ús de la bicicleta i per la mobilitat sostenible amb seu a Girona que organitza campanyes de sensibilització, sortides i accions reivindicatives, entre d'altres. A la web hi ha informació pràctica i d'interès per als usuaris de la bici d'aquesta ciutat catalana.
  • + Que albergs 
    Mapa de rutes per fer amb bicicleta (BTT), a través dels diferents albergs de Catalunya, en el marc del programa +Que Albergs, del Xanascat. També conté rutes de senderisme.
  • ConBici 
    La coordinadora en defensa de la bici aplega una quarantena d'entitats de ciclistes de l'estat espanyol i Portugal. Practica, defensa i promou l'ús habitual de la bicicleta com a mitjà de desplaçament i transport,
  • Bici Wiki 
    Un lloc obert a la participació de tothom que recull molta informació de primera mà per circular en bicicleta per Barcelona i rodalies i que fa activisme a favor de la bicicleta com a mitjà de transport.
  • Bloc Bici-vici 
    Un bloc ben complet dedicat a la bicicleta. Inclou accés a rutes i propostes de cicloturisme, informació sobre circulació i mobilitat, tipus de biciclets, accessoris i enllaços d'interés.
  • Federació Catalana de Ciclisme 
    La Federació Catalana de Ciclisme aplega centenars de clubs ciclistes i té seccions dedicades al ciclisme de carretera, a les BTT, descens, ciclocross, descens, pista, trial, cicloturisme i ciclisme escolar.
  • Federació Europea de Ciclistes 
    D'abast europeu, aquesta plataforma d' una cinquantena d'entitats ofereixm a la web, notícies, rutes turístiques per fer en bicicleta i altres recursos d'interès.

 
Data d'actualització: 19.03.2008